Over mij

Mijn foto
Gezellig dat je mijn blog bezoekt. Ik breng het liefst mijn tijd creatief door. En wil de resultaten graag met je delen. Mijn roepnaam is Marleen, mijn doopnaam DEKA. Dit verklaart de titel van mijn blog. En natuurlijk vind ik het fijn als je een reaktie geeft en/of mijn 5 blogs blijft volgen.

zaterdag 1 januari 2011

GEBAKKEN VLINDERS.

GELUKKIG NIEUWJAAR.              GELUKKIG NIEUWJAAR.            GELUKKIG NIEUWJAAR.


Traditie in onze familie.

Antiek bord.


Antieke wafelijzers.

"Antiek" recept.
Zo gezellig om ze te maken.
.....en op te eten.....met poedersuiker.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Marleen,

Ja........zo ging dat vroeger!!!
Een recept werd op een kalenderblad geschreven!

Goed bewaren!

Wel apart zoiets,ze lijken me erg dun.Of komt dat door de foto?? Dan mag je er gerust een paar eten,kun je toch niet dik van worden???Van die dunne flinttertjes???
Ze zijn erg decoratief, echt DEKA dus!!

Wat heb jij een aparte doopnaam!!!
Heel iets anders dan Theadora!!!

Ajuukes!

Unknown zei

Ziet er lekker uit

Katrientje vanalles zei

zo speciaal, en zo mooi.
Ze zien er super uit.
Verder nog prettige wensen voor het nieuwe jaar.
Katrientje

Unknown zei

Ze zien er erg lekker uit.

Een heel goed en gezond 2011.
Groetjes Brigitte

qm zei

hoi, heeft dit ook een naam?
Ik ze ook gekocht en zocht nog een recept... dus ik ga het ook proberen te maken.
mallen ze makkelijk van de ijzers? of is daar een truukje voor?
mvg Anneke

Anoniem zei

Hallo,
Wat grappig! Mijn oma maakte ze (ze was van 1998!), zij noemde ze tikkertjes, omdat je de gebakken figuurtjes aftikte op de rand van een bord/schaal, zodat ze van het ijzer loslaten. Ik heb ook nog de oude ijzers en heb een tijd geleden het recept gevonden in het Margriet kookboek uit het jaar kruik, er staat geen jaar in wanneer het gedrukt is. In dat boek heten ze fritures. Ik ben nu met een soort familie kookboek bezig voor mijn 2 dochters en was op zoek naar afbeeldingen van fritures en ik hoop dat je het niet erg vind dat ik de afbeelding hiervoor gebruik.

Met vriendelijke groet, Bea Enthoven, Monnickendam

Anoniem zei

Wat leuk om hier te lezen over de oud Hollandse wafeltjes. Mijn moeder heeft haar ijzers zeker 30 jaar geleden aan mij doorgegeven. Met de ijzers kreeg ik de recepten voor zowel de zoete als de zoute variant. Zoals anoniem schreef op 12-9-'11 tikken wij de wafels niet los op een bord maar dompelen wij de ijzers snel (zonder spatten) op en neer in de olie, waarna het deeg loslaat in de olie en bakken tot ze goudgeel zijn.

Graag deel ik het recept van de zoute wafels
.
1 dl water
70 gr. tarwebloem
1 ei
zout naar smaak.

Door de jaren heen ben ik erachter gekomen dat als je het beslag 10 minuten laat rusten de wafels beter van de ijzers loslaten in de olie.

Groetjes,
Diana